حاکمیت شرکتی و تاب آوری

مدل بلوغ مدیریت تداوم کسب و کار
مدل بلوغ مدیریت تداوم کسب‌وکار (BCM maturity)
ژانویه 17, 2024
esg در صنایع و محیط کسب و کارها
فوریه 2, 2024

حاکمیت شرکتی و تاب آوری

حاکمیت شرکتی و تاب آوری
دستیابی به اهداف و استراتژی‌های تدوین شده در مرکز فعالیت تمامی سازمان‌ها قرار دارد و در نتیجه از اهمیت بالایی در ساختار حکمرانی شرکت‌‌ها و کسب‌وکارها برخوردار است. ساختار حاکمیت شرکتی موثر و کارآمد در سازمان‌ها، پایه و اساس تحقق اهداف آن‌ها ‌را در راستای برآورده کردن انتظارات ذینفعان شکل می‌دهد.

یک ساختار حکمرانی کارآمد و موثر در سه بخش سازمان را تقویت می‌کند:
  • عملکرد سازمان و ارکان آن؛

  • فرآیند و ساختارهای نظارت و ارزیابی؛

  • اصول اخلاقی و رفتاری در سازمان؛

    بطور کلی ساختار حاکمیت شرکتی مجموعه‌ای از قوانین، رویه‌ها و فرآیندها است که سازمان و ارکان تشکیل دهنده آن براساس این موارد فعالیت می‌کنند و نسبت به اصول آن پاسخگو هستند.
    یکی از کلیدی‌ترین رویکردها و راهبردهای حاکمیت شرکتی برقراری تعادل و تعامل صحیح بین ارکان مختلف سازمان و گروه ذینفعان آن است. این ارکان و ذینفعان که تحت تاثیر ساختار حاکمیت شرکتی سازمان قرار می‌گیرند شامل موارد زیر می‌باشند:

    - سهام‌داران؛
    - مدیران ارشد؛
    - شرکای تجاری و تامین‌کنندگان؛
    - دولیت و نهادهای حاکمیتی و قانون‌گذاران؛
    - مشتریان؛
    ساختار حاکمیت شرکتی موثر به این معناست که فعالیت‌های سازمان بر اساس الگوها و روش‌های مدون و مشخص اعم از اصول اخلاقی و فرهنگی موردنیاز سازمان، قوانین و مقررات مربوطه به فعالیت سازمان، روش‌ها - ساختارها و فرآیندهای طراحی شده برای سازمان صورت می‌پذیرد.
    حکمرانی خوب ناشی از ساختار حاکمیت شرکتی مناسب، منجر به خلق سازمانی می‌شود که اهداف مشخص و معینی دارد و ارکان آن در راستای دست‌یابی به این اهداف مبتنی بر برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان فعالیت می‌کنند.

    مهم‌ترین اثر وجود ساختار حاکمیت شرکتی کارامد در یک سازمان که ناشی از پیاده‌سازی دقیق اجزا و ارکان آن می‌باشد تقویت سطح تاب‌آوری سازمان است. اصول حاکمیت شرکتی منجر به حکمرانی صحیح در سازمان‌ها می‌گردد که یکی از اهدف اصلی پیاده‌سازی استاندارد ایزو 37000 حکمرانی سازمانی است.
    در حالتی که سازمان با بحران‌ها و پیامدهای منفی تغییرات و رخدادهای مختلف مواجه می‌شود، ارکان مختلف سازمان اثرپذیری متنوعی را نسبت به این پیامدها از خود نشان می‌دهند و این احتمال وجود دارد که یک یا تمام بخش‌های سازمان در مواجهه با این رخدادها و پیامدها دچار اخلال شود و تداوم کسب‌وکار سازمان دچار آسیب جدی گردد.

    یک ساختار حاکمیت شرکتی کارآمد می‌تواند انعطاف و آمادگی مناسبی را در اختیار سازمان و اجزای مختلف آن قرار دهد تا در صورت مواجهه با این نوع از شرایط و رخدادها نسبت مدیریت پیامدها براساس سازوکارهای طراحی شده با سرعت و توان بیشتری اقدام کند و کنترل‌های داخلی و مدیریت ریسک‌های ناشی از این شرایط را عملیاتی نماید.
    اثرات ساختار حاکمیت شرکتی که می‌تواند تاب‌آوری سازمان را تقویت کند شامل این موارد است:
    • خلق ارزش پایدار و بلند مدت برای ذینفعان سازمان در لایه‌های مختلف؛
    • ایجاد فرآیندهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کارآمد در سازمان و یا بهبود رویه‌های پیشین؛
    • تقویت و توسعه ساختار منابع انسانی سازمان؛
    • تعامل بیشتر با سرمایه‌گذاران، ایجاد و تقویت اعتماد و اعتبار سازمان برای آن‌ها؛
    • رشد و تقویت دارایی‌های ناملموس سازمان مانند حسن شهرت و رشد برند سازمان؛
    • افزایش شفافیت در فرآیندها، رویه‌ها و فعالیت‌های سازمان و رشد بهره‌وری ارکان مختلف سازمان؛

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *